Pyörremyrsky ja muut osaset osa 2

Pyörremyrsky nimeltä ADHD ja muut osaset osa 2

 

Päätin toteuttaa tästä ADHD:sta ja muista osista kirjoittelun kahdessa osassa. Aikaisempi teksti joka toteutettiin ”haastattelun muodossa” oli siis äidin kokemus näistä asioista ja nyt olisi sitten tarkoitus kirjoittaa siitä miten itse olen kokenut tämän asian kanssa elämisen ja miltä se minusta on tuntunut. On ollut aikeissa kirjoittaa tämä teksti jo aiemmin ettei julkaisuiden välillä olisi niin hirveästi aikaa, mutta arki on tullut vastaan. Elämä on nykyään niin kovin kiireistä ja ajan kanssa tasapainottelua. Tämä blogi on kuitenkin itselle tärkeä, joten arjen kiireellisyydestä huolimatta tahdon tämän pitää elossa. Toinen syy julkaisun tekemisen kestossa on ollut sen vaikeus. Tämä asia on sellainen mistä minun ei ole helppo kirjoittaa.

Olen aina ajatellut olevani kasvattajana sellainen lempeä, mutta tarvittaessa saan kyllä kurinpidolliset toimet hoidettua ja pystyn pitämään tilanteet hallinnassa. Olen ajatellut olevani ihminen jolla on auktoriteettia ja näin onkin työelämässä, harrastuksissa ja muissa sosiaalisissa suhteissa. Viimeisen vuoden aikana on kuitenkin ollut todettava, että perhe-elämässä en ole samanlainen kuin työelämässä. Tietysti se on hyväkin asia, mutta en olisi koskaan uskonut sitä tekeväni mutta joissakin arjen tilanteissa on vain nostettava kädet pystyyn ja todettava, että asiat eivät vain oikeasti voi mennä kuten minä tahtoisin. Siinä ehkä yksi syy miksi tästä asiasta on vaikea kirjoittaa. Tähän viimeiseen vuoteen mahtuu todella paljon omia virheitäni, oppimista ja oikeiden tapojen löytämistä jotta meidän kaikkien olisi parempi elää saman katon alla.

 Aloin itse huomata jo melko aikaisessa vaiheessa, että jotain sellaista on tekeillä mitä itse en ymmärrä. Lapsi kenen kanssa minulla oli ollut todella mahtava isä poika – suhde alkoi muuttua. Hän oli aina ollut luonteeltaan äkkipikainen, jota ennen aina pidin suloisena. Nyt kuitenkin aloin huomata sen, että kun yritin saada jonkinlaisia asioita tehdyksi arjessa hänen kanssaan se äkkipikaisuus muuttui erilaiseksi. Vihamieliseksi minua kohtaan. Minä idiootti kuitenkaan en ajatellut, että minun tekemisilläni voisi olla mitään tekemistä tuon asian kanssa tai että asiassa voisi olla jokin syvempi puoli, jota en oikein ymmärtänyt. Hakkasin vain päätäni seinään ja jatkoin samalla tavalla toimimista. Tämä oli pitkällä tähtäimellä todella haitallista meidän väleillemme eivätkä ne oikeastaan vieläkään ole samalla tasolla kuin ne olivat aikanaan, mutta parempaan suuntaan ollaan menossa.

 Rakastan tuota lasta suunnattomasti, mutta arjessa selviytymisessä varsinkin minulla on suuria haasteita hänen kanssaan. Minulla ei ole samanlaisia taitoja kuin hänen äidillään, joka kyllä tahtoessaan saa asioita tapahtumaan ja Mico oikeasti kuuntelee häntä. Kun hänen äitinsä puhuu pojan kanssa hän pystyy kuuntelemaan ja toteuttamaan asioita joita he yhdessä sopivat. Minulle on nyt ainakin toistaiseksi asettunut sivustaseuraajan rooli. Mico ja hänen äitinsä käyvät yhdessä viikoittain terapiassa, sieltä he saavat työkaluja arjen haasteiden selättämiseen. Itselläni hyvin harvoin olisi edes mahdollisuutta osallistua tuohon terapiaan työaikojeni vuoksi, joten pyrin vain seuraamaan mitä ympärilläni arjessa tapahtuu. 

 On ollut ilo seurata vierestä sitä kuinka tämä kehityskulku Micon ja hänen äitinsä kanssa on edennyt. Vielä vuosi sitten olimme molemmat neuvottomia ja eksyksissä sen suhteen miten me oikeasti tulemme selviämään. Nyt meillä on kotona sentään yksi itsevarma aikuinen joka tietää mitä tekee. On ilo ja kunnia päästä seuraamaan vierestä kuinka ammattimaisesti tuo nainen soveltaa käytäntöön saamiaan oppeja ja ne ihan oikeasti toimivat. Mielestäni terapia on ollut ehdottomasti kaikkein tärkein työkalu arjessa selviämiseen näiden haasteiden kanssa. Perheemme on taas tasapainoinen ja toimiva. Siitä olen ikuisesti kiitollinen Micon äidille ja hänen pitkäjänteiselle ja periksiantamattomalle työlleen pojan eteen. Siinä näkyy se todellinen äidinrakkaus. Vaikka toinen huutaa, haukkuu ja heittelee tavaroita, kehittelee äiti vain päässään uusia tekniikoita miten saada kaikki asiat toimimaan. Vaikka vuosi sitten vielä tuo nainen itki minun kanssani olohuoneen sohvalla kun olimme koko päivän joutuneet kamppailemaan selvästi itsekin tilanteesta kärsivän lapsen kanssa, on tuo nainen nyt itsevarma, päättäväinen ja hyvin taidokas selvittämään kaikki haasteet joita Mico päivän aikana kohtaa.

 Tässä arjen haasteiden keskellä olen itse hyvin turha. Olen päättänyt itse, että en korota ääntäni pojalle, en anna minkäänlaisia virikkeitä minulle suuttumiseen enkä millään tavalla loukkaa tuota pientä ihmistä. Se on parasta mitä minä voin tässä tapauksessa tehdä. Tiedän että Mico ei missään nimessä ole ilkeä tai toisille pahaa tahtova ihminen. Hän on hyvin tunneherkkä, empaattinen, rakastava ja vain sosiaalista hyväksyntää hakeva nuori mies. Olen itse kuitenkin kohdellut häntä kuin omaa esikoistani ja uskonut että samankaltaisella kasvatusmetodilla saan hänen kanssaan asiat hoidettua. Tämä osoittautui suureksi virheeksi ja nykyään tilanne onkin se, että parhaiten pystyn auttamaan tätä perhettä arjen keskellä pysymällä pois tieltä. Micon ja hänen äitinsä välit ovat parantuneet huomattavasti terapian ja lääkkeiden avulla. Minun ja Micon välit ovat parantuneet huomattavasti sillä, että en tunge nokkaani joka asiaan vaan annan tuon ammattimaisesti operoivan äidin hoitaa asiat juuri siten kuin hän näkee parhaimmaksi. Se toimii ja kun he hoitavat arkea keskenään, hoidan minä meidän kuopustamme. 

 Esikoiseni Jimi on myös oppinut todella hyvin lukemaan tilannetta ja vaikka tietenkin hänkin on nuori eikä ymmärrä kaikkea on hän oppinut elämään tämän haasteen kanssa paljon nopeammin kuin minä. Hän osaa vetäytyä tilanteista, osaa puhua oikealla tavalla ja osaa jopa piristää kun tilanne sitä vaatii. Minä olen vasta oppimisen tiellä näiden asioiden suhteen. Pyrin joka päivä kysymään kuulumiset, heittämään huumoria ja yrittämään pikkuhiljaa palautumaan tuon ihanan lapsen lähipiiriin, mutta helppoa se ei tule olemaan ja sen minä tiedostan. Se ei ole missään nimessä Micon syy vaan syyllistä tilanteeseen saa hakea peilistä. Totuus kuitenkin on se, että minä kaipaan pyöräretkiä, kaipaan iltaisin rannalle kävelyä, kaipaan hymyilevän lapsen jäätelössä olevia kasvoja joka puhua papattaa minulle innostuneesti jostakin mitä en edes ymmärrä. Minä kaipaan sitä hullua huumoria joka meillä oli tuon pikkumiehen kanssa. Juuri sitä joka sai tuon meidän perheen naisemme hulluuden partaalle. Uskon kuitenkin, että ne ovat tulossa takaisin. Se auttaa jaksamaan joka päivä. 

 Tahdon olla hyvä isä jokaiselle lapsellemme ja tässä kohtaa on nostettava käsi pystyyn virheen merkiksi. Micolle en ole pystynyt olemaan sitä. Tahtotila yrittämiseen, oppimiseen ja onnistumiseen on kuitenkin niin kova että tiedän sen olevan vielä tulossa. Olen sellainen ihminen, että kun olen jotain päättänyt se ennemmin tai myöhemmin onnistuu tavalla tai toisella. Tämä asia on sellainen mikä tulee tapahtumaan. Minä ja Mico tulemme vielä löytämään toisemme uudestaan.

Jotta ei mentäisi ihan nyt vallan synkistelyn puolelle niin kyllä tässä oikeasti on taas löytynyt sellaista positiivisuutta arkeen ja tällä hetkellä arki luistaa meidän perheessä ihan kivasti. Kaikilla on hyvä olla ja asiat etenevät. Otetaan tähän loppuun jäniskevennykseksi vakavien asioiden äärelle meidän TikTok-tilin uusin video! Siinä meidän perheen toisiksi paras meikkitaiteilija taiteilee näyttävän bilemeikin mallilleen!

@kaksjakolme

Kaksjakolmosen toisteks paras meikkitaiteilija rakentaa tällä vilmillä erittäin näyttävän bilemeikin. Ota oppia kun lähdet seuraavan kerran ravinteliin! #meikki #meikkivinkit #makeup #makeupartist #couple #couplecomedy #parisuhde #huumori #läppä #familytime #night #latenight

♬ alkuperäinen ääni - Kaksjakolme

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Instagram vs. Reality

Etävanhemmuus on vieläkin hanurista, mutta ihan jees

Elämäni kamalin viikko